Antal-Valecsik Zsófia

2006 óta dolgozom neurodivergens gyerekekkel. Szerencsésnek érzem magam, mert pályám során hamar beleláthattam a lassabb fejlődésű, vagy éppen eltérő gondolkodású kicsik izgalmas világába.
Első diplomám magyar és kommunikáció szakos tanár. Ennek megszerzése után egyből a Vadaskert Alapítvány és Gyermekpszichiátrián kezdtem el dolgozni, mint gyerekfoglalkoztató és terápiás munkatárs. Rengeteg tapasztalatot köszönhetek a kórháznak, itt dolgoztam 12 évet és a mai napig több autizmus témájú képzésben is részt veszek velük oktatóként.
2010-ben gyógypedagógus lettem értelmi akadályozottak szakirányon, onnantól mint gyógypedagógus segítettem a 10 év alattiakat vizsgáló diagnosztikus team munkáját. Mivel kezdettől fogva az autista gyerekek érdekeltek a leginkább, ebben az irányban képeztem magam. 2014-ben elvégeztem az autizmus-spektrum pedagógiájú szakirányú továbbképzést is az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai karán. Emellet a Pyramid Educational Program komplex komprehenzív és viselkedéses módszertan konzultánsi képzettségét is megszereztem, belefoglalva a PECS (Picture Exchange Education System = képcserés kommunikáció) terapeuta végzettséget. 2024-ben BCBA viselkedéselemző technikus képzettséget is szereztem.
2017-2019-ig a Down Egyesület egyik korai fejlesztőjének (Csodavár Budapest) voltam a szakmai vezetője, itt pedig a korai fejlesztés területében mélyültem el és a tipikus fejlődésű gyerekekkel való munkába is bepillanthattam, táborok, iskola-előkészítő foglalkozások, rendezvények kapcsán.
A fiam születése előtt pár évig magánellátásban dolgoztam, főleg autista gyermekek korai fejlesztését láttam el az Epreskert Fejlesztőközpontban, Budapesten.
Ami a gyerekekkel töltött idő során számomra fontos: mindig partnerként tekintek a szülőkre, és szükség esetén bevonok minden szakembert, pedagógust, akivel a gyermek kapcsolatban van, így csapattagként próbálok segíteni.
A korai fejlesztés hatékonyságában nagyon hiszek, és az evidencia alapú módszerekben. A foglalkozások jókedvűen telnek, játékosan, színes, mókás eszközökkel, a gyerekek igényeihez igazodva, de előre eltervezetten, protetikus környezetben. Nagy hangsúlyt fektetek a szociális-kommunikáció készségek fejlesztésére (nemcsak autizmusban), mert ezeknek a területeknek a gyengeségei hatással lesznek a közösségbe való beilleszkedésre, az óvodai-iskolai életre is.
Szociális-kommunikációs (autizmus-specifikus) készségfejlesztő csoportjaimban ötvözöm a Babzsákos Fejlesztő Program elemeit az Énkönyv-szociális napló technikákkal és a CAT-kit, az érzelmi kommunikáció, érzelemreguláció, önismereti technikák is fontosak számomra.
A SpektrumOk oldalunkon több szülőknek és szakembereknek szóló workshopot, óvodákat, intézményeket segítő programot hirdetünk, hogy szélesebb körben eljusson a gyakorlati tudás a neurodivergens gyerekekről és hatékony támogatásukról.
Az Első Lépések csapatában a diagnosztikus teamben, az autizmus-specifikus szociális-készségfejlesztő csoportokban, valamint a csoportokhoz társuló tudásformáló szülőtréning területén találkozhatunk.
A legnagyobb tapasztalatot saját gyermekem nyújtja, akivel minden nap egy újabb, örömteli rácsodálkozás. Egy Nógrád-megyei kis faluban élünk férjemmel, kisfiammal, kutyánkkal, és macskánkkal.
Antal-Valecsik Zsófia
gyógypedagógus
autizmus spektrum pedagógiája és értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirány
autizmus spektrum pedagógiája és értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirány