Alapozó terápia

Formája:

Kiscsoportos heti rendszeres 90 perces foglalkozások. Iskola előkészítő, grafomotoros, dyslexia prevenciós foglalkozások részeként heti 45 perc.

Életkor: 5+

Vezetők:

Borvendégh Gyöngyi - Alapozó terapeuta

Kiket várunk:

Eltérő mozgásfejlődésű gyerekeket, anyanyelvi elmaradásban lévő, ill. idegrendszeri érettlenség tüneteit mutató gyermekeket.

Csoport célja:

Strukturált óra keretében újra indítani a nagymozgásokat. Az alapvető és bonyolultabb mozgásformák begyakoroltatása.

A módszerről:

Idegrendszeri érést elősegítő, komplex mozgásos fejlesztés, mely segít összehangolni a jobb és a bal agyfélteke munkáját. Javítja a mozgáskoordinációt, segít leépíteni a kényszermozgásokat. Segítségével javulhat a tanulási készség. Kulcsfontosságú a rendszeresség.

A legtöbb fejlesztőmódszer a kisbabákat veszi célba, mivel ilyenkor még könnyen tanul az agy, és gyors eredményeket lehet elérni. De sok problémára csak az iskolában derül fény. Ilyenkor sincs veszve minden, mert ezeknek a gyerekeknek segít az Alapozó Terápia.

A terápia lényege, egy komplex fejlesztésen alapuló, idegrendszer fejlesztés, melynek során azokat a fejlődéstani nagymozgásokat tanulják, gyakorolják újra a gyerekek, melyeket egy kis csecsemő az élete első heteitől a fejemelgetéssel, majd a csúszással, kúszással, mászással, üléssel, felállással és járással elsajátít. Ezeknek a mozgásoknak az újratanulása szükséges ahhoz, hogy a gyereknél újra lehessen strukturálni azokat az idegpályákat, amelyek a tanulásban segíteni tudják őket. A nagymozgások, a rugalmasság, az egyensúly fejlesztését követi a mozgáskoordináció fejlesztése (kéz-láb mozgásainak szétválasztása, középvonal, finommotorika, a domináns kéz, láb, szem megválasztása, megerősítése). A mozgásfejlesztési gyakorlatokkal tudunk hatni az agyban a beszédért felelős területekre, ezért nyújt a terápia segítséget az anyanyelvi készségproblémás gyerekeknek. (Megkésett, hibás beszédfejlődés, dyslexia, dysgraphia, dysphasia, organikus eredetű hiperaktivítás, figyelemzavar; iskolaéretlen óvodások, valamint minden mozgáskoordinációs zavar esetén.)

Mikor lehet elkezdeni a terápiát? Milyen eredmények érhetők el?

Legjobb és leghatásosabb az óvodás korban végzett terápia. Ilyenkor még "ráér" a gyerek, élvezi a feladatokat, legtöbb esetben csoportos fejlesztés folyik, ahol jól összeszoknak. Látványos fejlődés 3 -4 hónap múlva észlelhető. Az addig visszahúzódó ügyetlen gyerekek, elkezdenek ugrálni, mindenre felmászni, önállóan kísérletezgetnek, labdáznak, bicikliznek, önbizalmuk nő, nyitottabbak lesznek, nekiállnak rajzolni, elkezdenek sokat beszélni, kérdezni, szívesen tanulnak verset, társasjátékot játszanak, kirakóznak - mind olyat tesznek, amit eddig "nem tudtak".

Iskolás korban elkezdett terápiánál is 3-4 hónap után jelentkezik a változás: a gyerek magabiztosabb, összerendezettebb lesz, jobban figyel az órán, aktívabb lesz, feladattudata megerősödik, társaival való kapcsolata javul, olvasás könnyebben megy, maguktól elkezdenek könyvet olvasni, szebben rajzolnak, javul az írásképük, növekszik a terhelhetőségük

Mikor kell gyanakodnia egy szülőnek, hogy gyermekével valami gond van?

Ha a gyerek még 4-5 éves korában is rosszul képezi a mondatot, csak az anyja érti, amit mond, csak tőmondatokban, vagy egyszerű mondatokban beszél (Ott én ki.) Nagyon rosszul ejti a mással-, vagy magánhangzókat. Sajnos ilyenkor a heti egy, kis csoportos óvodai logopédiai foglalkozás nem lesz elegendő a gyereknek. Az iskola előtti évben jó, ha mozgásos megsegítésre is van lehetőség.

Csoportba kerülés módja:

Az alapítvány által szervezett éves szűrőprogram keretében, ill. vizsgálatai alapján. Valamint egyéb hivatalos szakértői vélemény vagy vizsgálat alapján.